S'aproven les ordenances per l'any 2026

No s’incrementa cap impost ni taxa

En una sessió extraordinària que va tenir lloc aquest passat dilluns al vespre al Casal de Cultura, el Ple de l’Ajuntament de Matadepera va aprovar les ordenances fiscals pel proper any, una de les sessions més rellevants de tot el calendari, i el punt més destacat de l'ordre del dia.

El més destacat és que de cara al 2026 no s’incrementa cap impost ni taxa municipal. Així ho va argumentar el regidor d’economia i hisenda Francesc Llobet: “les modificacions que es proposen responen a un criteri general de contenció de l’esforç fiscal, evitant increments que puguin traduir-se en una major pressió tributària sobre les famílies i les activitats econòmiques”.

Llobet va remarcar que “sí que és cert que hi ha alguna actualització, com el mòdul base de l’Impost sobre Construccions, que té un petit ajust merament tècnic que només implica l’adaptació a la referència del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya”.

Llobet va afegir que “per tal de preservar l’equilibri pressupostari es persegueix la millora de la gestió econòmica, amb especial incidència en la intensificació dels procediments de licitació per tal d’obtenir majors nivells d’eficiència; l’optimització de la gestió de contractes garantint l’adequació de la despesa, i la millora dels mecanismes de control i seguiment pressupostari”.

En nom d’ERC Matadepera, Anna Piñol, es va mostrar “molt satisfeta amb la congelació d’impostos i taxes per al 2026, remarcant que “els canvis introduïts afecten principalment aspectes de redacció, digitalització i simplificació administrativa, com l’eliminació de taxes per tràmits que ara són gratuïts per llei, o l’ajust de processos recaptatoris per garantir més eficiència.

Un dels punts que va voler destacar Piñol va ser “l’ampliació de les bonificacions socials del 50% per a famílies o col·lectius vulnerables sobre taxes i preus públics, que reforcen la línia d’una fiscalitat més justa, progressiva i propera. Alhora, es mantenen les bonificacions ambientals per a vehicles elèctrics i híbrids i les exemptes per a habitatges de protecció oficial o obres d’eficiència energètica”. La regidora va concloure la seva intervenció apuntant que “amb aquestes propostes ens reafirmem amb el nostre compromís amb la moderació fiscal, la sostenibilitat financera i la justícia social”.

Dos vots favorables han estat els de les regidores electes no adscrites. Núria Garcia ho ha fet "ja que els tributs principals no es toquen", i pel que fa a Dolors Martí, va votar també a favor anunciant que les ordenances d'educació en les que s'hi està treballant no entraran en vigor fins al setembre de l'any vinent.

L'oposició en bloc va votar en contra de les ordenances. Nil López, com a portaveu de Suma't Matadepera va apuntar dient que "l'equip de govern no ha treballat ni ha fet el més mínim esforç per comprometre's amb Matadepera". Criticant que en el punt de les ordenances no s'havien incorporat informes d'intervenció i tresoreria, va reblar apuntant que "l'equip de govern no s'escolta, no es dialoga i no es planifica".

Gabriel Pirla, per altra banda, portaveu de Junts per Matadepera, va criticar que no es reconsiderés rebaixar determinades taxes, com les de residus o les de clavegueram "que suposen una forta pressió fiscal sobre les famílies".

A la imatge, un recent ple, al Casal de Cultura (Foto: Miquel Badia).

Feu clic en la imatge per a veure-la més gran